Twee nieuwe hybridevarianten van de Porsche Panamera
Oirschot, 20 februari 2024
Porsche introduceert de Panamera 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid. De nieuwe plug-in hybrides combineren indrukwekkende sportwagenprestaties met toegenomen E-Performance: de elektrische actieradius is vergroot tot 96 kilometer* en oplaadtijden zijn nog korter.
Porsche breidt het aanbod van de Panamera verder uit. Als onderdeel van de E-Performance strategie worden de Panamera 4 E-Hybrid en de Panamera 4S E-Hybrid aan het aanbod toegevoegd. Dit is het antwoord van Porsche op de grote vraag naar efficiënte en dynamische hybride aandrijflijnen. De Panamera zal in totaal in vier varianten verkrijgbaar zijn waarbij krachtige verbrandings- en elektromotoren aan elkaar gekoppeld worden.
Vernieuwde aandrijflijn Porsche Panamera E-Hybrid
Om de Panamera 4 E-Hybrid sneller te laten accelereren, heeft Porsche een nieuw e-hybridesysteem gecombineerd met een vernieuwde 2,9-liter V6 biturbo benzinemotor (224 kW/304 pk). Het systeemvermogen van 346 kW (470 pk) en het maximale koppel van 650 Nm maken een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden mogelijk; de topsnelheid van de Panamera 4 E-Hybrid is 280 km/u. Het puur elektrische bereik van de Panamera 4 E-Hybrid is vergroot tot 96* kilometer (WLTP). De nieuwe Panamera 4S E-Hybrid legt een sterkere nadruk op rijdynamiek en een krachtige, aanhoudende levering van power, met name bij hogere toerentallen. Zijn 2,9-liter biturbo zescilinder motor levert 260 kW (353 pk). Het systeemvermogen is 400 kW (544 pk) en het maximale koppel is 750 Nm. Hiermee snelt de Panamera 4S E-Hybrid in 3,7 seconden naar 100 km/u en bereikt hij een top van 290 km/u.
Vergeleken met de vorige generatie bieden alle Panamera E-Hybrid modellen niet alleen een groter elektrisch bereik, maar ook een snellere oplaadsnelheid, een betere gaspedaalrespons en hogere prestaties. Met 25,9 kWh (bruto) biedt de nieuwe hoogvoltageaccu met een vergelijkbare afmeting ongeveer 45 procent meer capaciteit. Tegelijkertijd verkort de nieuw ingebouwde lader van 11 kW de oplaadtijd tot twee uur en 39 minuten. De volledig nieuwe elektromotor biedt met 140 kW (190 pk) en 450 Nm koppel aanzienlijk meer vermogen dan zijn voorganger. Hij is op een efficiënte manier in de behuizing van de PDK transmissie geïntegreerd, waarbij speciale aandacht is besteed aan het minimaliseren van het gewicht. De nieuwe E-motor is ook geïntegreerd in het oliekoelsysteem van de PDK-versnellingsbak. Het interne rotorontwerp (de rotor draait binnen de stator) halveert de massatraagheid, wat de respons op het gaspedaal verbetert. Met een recuperatie tot 88 kW draagt de elektrische motor ook bij aan het aanzienlijk vergrote elektrische bereik van de Panamera E-Hybrid.
Porsche Panamera E-Hybrid biedt grote efficiëntievoordelen
De efficiëntie van de E-Hybrid modellen is ook verbeterd door de vier nieuwe E-Hybrid-rijmodi en geoptimaliseerde versies van Sport en Sport Plus. De 4 E-Hybrid en 4S E-Hybrid starten altijd in de puur elektrische modus E-Power. Zodra de lading van de batterij onder een bepaalde minimumwaarde komt, schakelt het systeem automatisch over naar Hybrid Auto. Deze rijmodus optimaliseert het hybridesysteem door samen te werken met het navigatiesysteem dat de route kent. Op deze manier kan het aandeel elektrische kilometers in stadsverkeer worden gemaximaliseerd en de efficiëntie worden verhoogd.
In E-Hold wordt het laadniveau van de batterij in stand gehouden voor later gebruik. In E-Charge daarentegen laadt de verbrandingsmotor buiten de stad en boven 55 km/u de batterij op tot 80 procent, terwijl de Panamera profiteert van de efficiëntievoordelen van hybride-rijden in de stad. In Sport en Sport Plus wordt het laadniveau van de batterij verlaagd tot respectievelijk 20 en 30 procent (voorheen 30 en 80 procent). Dit verhoogt de efficiency zonder concessies te doen aan de prestaties.
Porsche Active Ride: Innovatief actief onderstelsysteem
Porsche rust alle varianten van de nieuwe Panamera standaard uit met adaptieve luchtvering met 2-kamertechnologie inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM). De E-Hybrid modellen zijn ook leverbaar met het innovatieve Porsche Active Ride onderstelsysteem dat een ongekend bereik biedt tussen rijcomfort en een dynamisch weggedrag. De vering houdt de Panamera altijd waterpas, zelfs tijdens dynamische rem-, stuur- en acceleratiemanoeuvres. Bij rustiger rijden absorbeert het systeem vrijwel iedere hobbel.
Onder dynamische rijomstandigheden zorgt Porsche Active Ride voor een bijna perfecte verbinding met de weg dankzij een evenwichtige verdeling van de wielbelastingen. Als de juiste modus is geactiveerd, gaat de ophanging schommel- en rolneigingen tegen wat de G-krachten op de inzittenden sterk vermindert. De dempers kunnen zichzelf tot dertien keer per seconde aanpassen en kunnen daardoor bliksemsnel reageren op de omstandigheden en de staat van de weg. De technologie maakt ook andere innovatieve functies mogelijk. Zo zet Porsche Active Ride de auto hoger op de wielen voor een comfortabelere in- of uitstap.
Onderscheidende details nieuwe Porsche Panamera E-Hybrid
Alle varianten van de nieuwe Panamera hebben een sportief, vernieuwd design. De neus wordt gekenmerkt door nieuw gevormde matrix LED-koplampen en een extra horizontale luchtinlaat. Aan de achterkant van de sportieve limousine vallen de doorlopende achterlichtstrip en een frameloze achterruit op. De zilverkleurige raamomlijsting versterkt het silhouet. Standaard zijn de modellen uitgerust met matrix LED-koplampen, het innovatieve HD matrix LED-verlichtingssysteem is beschikbaar als optie. De Panamera 4S E-Hybrid onderscheidt zich door zijn 20-inch wielen in Panamera AeroDesign, zilverkleurige sportuitlaten en rode remklauwen.
De Porsche Panamera 4 E-Hybrid en de Panamera 4S E-Hybrid zijn vanaf heden te bestellen bij Porsche Centrum Brabant en Porsche Centrum Maastricht, leveringen starten vanaf het tweede kwartaal van 2024.